گوشت در همدان گران‌‌تر از همه جا/ دلال راضی، تولیدکننده ناکام، مردم ناراضی

«قیمت گوشت در همدان گران‌تر است»، این پیامی است که این روزها گوش به گوش می‌رسد و نُقل محافل شده؛ قیمت مصوب باید برای تولیدکننده و فروشنده و مصرف‌کننده حجت باشد، اما انگار این حجت در حوزه گوشت قرمز در همدان به هیچ انگاشته می‌شود و به زبان ساده تخلف انجام می‌گیرد و مصرف‌کننده با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب گوشت قرمز را خریداری می‌کند.

گوشت در همدان گران‌‌تر از همه جا/ دلال راضی، تولیدکننده ناکام، مردم ناراضی

ورزش در استان سیستان و بلوچستان-همدان؛ «قیمت گوشت در همدان گران‌تر است»، این پیامی است که این روزها گوش به گوش می‌رسد و نُقل محافل شده؛ از همین رو بر آن شدیم تا چرایی این پیام را بررسی کنیم و نتیجه را با هم بخوانیم. قصه قیمت مصوب مرغ و گوشت را که می‌دانید؟ همان قیمتی که ستاد تنظیم بازار بر اساس قیمت تولید برآورده می‌کند و دست آخر قیمتی با عنوان مصوب ابلاغ می‌شود. قیمت مصوب باید برای تولیدکننده و فروشنده و مصرف‌کننده حجت باشد، اما انگار این حجت در حوزه گوشت قرمز در همدان به هیچ انگاشته می‌شود و به زبان ساده تخلف انجام می‌گیرد و مصرف‌کننده با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب گوشت قرمز را خریداری می‌کند. با اجازه شما خوانندگان، ما از ذکر مبلغ چقدر بیشتر خودداری می‌کنیم که خدای ناکرده به ترویج گرانفروشی متهم نشویم، همین قدر بدانید که گاها قیمت مصوب از سوی فروشندگان و یا … رعایت نمی‌شود که صدالبته صدها دلیل به دنبال دارد. به عبارت ساده‌تر جواب ساده چرایی گران‌تر بودن قیمت گوشت نسبت به استان‌های همجوار همان جواب سوال عدم رعایت قیمت مصوب عرضه است؛ حال که سوال و حواشی آن را دسته‌بندی کردیم درصدد بررسی علل این مهم می‌رویم. همان طور که می‌دانید قیمت مصوب هر کیلو گوشت گوساله ۲۴۵ هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی ۲۶۵ هزار تومان تعیین شده است، ‌از سوی دیگر تا همین امروز دامدار، دام زنده سنگین را کیلویی ۷۸ هزار تومان آن هم با هزار و یک چک و چانه و مدت‌دار به فروش می‌رساند که با احتساب آلایش دام کیلویی ۱۴۰ هزار تومان دست بالا تمام می‌شود اما …. . به تعبیر دیگر دامدار به هزار و یک دلیل از جمله نبود سرمایه درگردش کافی، ارزان‌تر ‌از قیمت مصوب دام را می‌فروشد و مصرف‌کننده هم بیشتر از قیمت مصوب کالا را خریداری می‌کند؛ به قولی باید پرتقال‌فروش را پیدا کرد. و اما فاصله قیمتی در این بین چه می‌شود؟ به نظر می‌رسد در این میان دست‌هایی پشت پرده قیمت گوشت قرمز، ایفای نقش می‌کنند که جزو تولیدکننده و مصرف‌کننده و فروشنده نیستند، بلکه اینها همان واسطه‌هایی هستند که پیش از کشتارگاه دام زنده را دست به دست کرده و رقم به رقم با انتقال هر دست بر قیمت نهایی می‌افزایند. تولید این روزها به مثابه جهادی است در دل بازار، از سوی دیگر رعایت حال مردم از الزامات روز به شمار می‌رود در حالی که منافع این دو قشر در جیب پر پول دلالان سرازیر می‌شود و تولیدکننده ناکام و مردم ناراضی می‌مانند.

دست به دست شدن دام زنده دلیل گرانی گوشت قرمز این قسمت چرایی «قیمت گوشت در همدان گران‌تر است» را از زبان یکی و دو مسئول بخوانید مسلم مخفی، فرماندار شهرستان همدان در این باره می‌گوید: یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز نسبت به استان‌های همجوار موضوع دست به دست شدن دام زنده در میدان دام است به عبارتی دام گران به کشتارگاه می‌رسد. وی ادامه می‌دهد: واسطه‌گران در این بین به افزایش قیمت دامن می‌زنند بنابراین سروسامان دادن این مهم در دستور اکید قرار گرفته است به نحوی که اتحادیه دامداران در میدان دام تعاونی تشکیل دهد و از دامداران دام را خریداری کند و در نهایت با یک واسطه دام به کشتارگاه تحویل داده شود. فرماندار همدان تاکید می‌کند: پیشنهاد دوم را در صورتی که پیشنهاد اول عملی نشود انجام خواهیم داد، آن هم ورود تعاونی‌های دیگر در این روند است به طوری که در استان‌های دیگر گوشت ذبح و بسته‌بندی و در آخر در فروشگاه‌ها توزیع شود تا تعدیل قیمت را داشته باشیم.

ورود اتحادیه راه حل کوتاهی دست دلالان حسین فضلی، معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این باره یادآور می‌شود: موضوع قیمت گوشت وابسته به موارد قابل ذکری از جمله گرانی نهاه‌ها، دارو و درمان دام و هزینه‌های جاری است اما چنانچه هر کیلو گوشت قرمز خارج از قیمت مصوب به فروش برسد تخلف صورت گرفته است. وی با بیان اینکه در روزهای اخیر قیمت دام زنده افزایش قیمت داشته اضافه می‌کند: دام زنده سبک از کیلویی ۸۵ هزار تومان به ۱۱۵ هزار تومان رسیده، دام سنگین نیز به ۹۰ هزار تومان رسیده و دلیل افزایش قیمت روزهای اخیر مربوط به قیمت نهاده‌هاست چون به صورت آزاد تهیه می‌شود و قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد. فضلی ادامه می‌دهد: طی جلسات مکرر بنا شده قیمت دام زنده رصد شود و قیمت نهایی در اختیار سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قرار و اصلاح قیمت صورت گیرد. وی در ادامه متذکر شد: ناگفته نماند برنامه داریم برای تعدیل قیمت گوشت قرمز، گوشت منجمد توزیع کنیم. معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی همدان در رابطه با دست به دست شدن دام زنده توسط واسطه‌ها اضافه می‌کند: اتحادیه دام سنگین در راستای رصد واسطه‌گران قصد دارد این افراد را شناسایی و شناسنامه‌دار کند تا فعالیت افراد بر اساس قاعده و قانون باشد، این اتفاق باعث می‌شود هنگام تخلف، افراد شناسایی و تحت پیگرد قرار بگیرند. وی راه حل دیگر کوتاه شدن دست دلالان را ورود اتحادیه می‌د‌اند و می‌گوید: در حال حاضر اتحادیه مقداری دام زنده تهیه می‌کند و با عقد قرارداد در اختیار اصناف قرار خواهد داد که این مهم باید در ابعاد وسیع‌تری صورت گیرد. فضلی فرصت بعدی کمرنگ کردن نقش واسطه‌ها از بازار گوشت قرمز را ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم از طریق سازمان تعاون و شهرداری برمی‌شمرد و می‌افزاید: این بازارچه مستقیم گوشت را از اتحادیه تحویل می‌گیرند و به دست مردم می‌رسانند این بازارچه‌ها یکی دو مورد ایجاد شده اما باید تعداد دیگری وارد مدار عرضه شود. وی متذکر می‌شود: تمام مواردی را که در قیمت تمام شده گوشت قرمز موثر است باید مد نظر قرار داد و منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده را دید و در نهایت یک قیمت متعادل را تعیین کرد.

پایان پیام/89033/