رهگیری پهپاد جاسوسی ترکیه بر فراز اژه

وزارت دفاع یونان از رهگیری یک پهپاد جاسوسی ارتش ترکیه در شرق دریای اژه خبر داد.

رهگیری پهپاد  جاسوسی ترکیه بر فراز اژه

به گزارش گروه بین‌الملل ورزش در استان سیستان و بلوچستان، وزارت دفاع یونان روز دوشنبه از رهگیری یک پهپاد جاسوسی ارتش ترکیه خبر داد.

 به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» وزارت دفاع یونان اعلام کرد که  یک پهپاد روز دوشنبه با ورود به منطقه اطلاعات پرواز یونان بدون ارائه برنامه پروازی بر فراز جزیره «کاندلیوسا» در شرق دریای اژه پرواز و حریم هوایی یونان را نقض کرد.

این پهپاد که در ارتفاع ۱۹۰۰۰ پایی پرواز می‌کرد توسط یگان‌های شناسایی یونان طبق قوانین بین‌المللی شناسایی و رهگیری شد. وزارت دفاع یونان به نوع این پهپاد اشاره‌ای نکرده است.

 این دو کشور همسایه در زمینه اکتشافات انرژی ، نظامی شدن برخی جزایر در دریای اژه و موضع پناهجویان اختلاف دارند. ترکیه و یونان همچنین تقویت نظامی همدیگر را به شدت زیر نظر دارند. دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه که وضعیت غیرنظامی طبق معاهده لوزان را نقض می‌کند، متهم کرده است. علاوه بر این، آنکارا و آتن نمی‌توانند درباره تعیین حدود مناطق دریایی به توافق برسند و ترکیه، یونان را به نقض حقوق اقلیت اتباع ترکیه‌ای متهم می‌کند.

در روزهای گذشته، معاون وزارت دفاع یونان با اشاره به افزایش قدرت نیروهای مسلح این کشور گفت که آتن برای هر سناریویی مقابل ترکیه آماده است. 

تحلیلگران بر این باورند که خرید جنگنده اف-۳۵ همراه با خرید شماری جنگنده نسل چهار و نیم «رافال» از فرانسه و ارتقاء بخش عمده‌ای از ناوگان جنگنده «اف-۱۶» به نیروی هوایی یونان کمک قابل توجه کرده و برتری فناوری را بر ترکیه تحمیل می‌کند. ترکیه حتی اگر قرارداد به روزرسانی «اف-۱۶» را با آمریکا اجرا کند، بازهم یونان با این خرید‌ها از ترکیه سبقت خواهد گرفت(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/م