امیرعبداللهیان در جده؛ رژیم صهیونیستی را تحریم کنید

وزیر امور خارجه که از ابتدای نسل کشی‌های اخیر صهیونیست‌ها در غزه رایزنی‌هایی را برای توقف این جنایات صورت داد و سفری هم به ۴ کشور منطقه داشت، با شرکت در نشست جده ضرورت تلاش جمعی برای پایان دادن به جنایات جنگی صهیونیست‌ها را یادآور و خواستار قطع روابط کشورهای مسلمان با این رژیم و تحریم آن شد.

امیرعبداللهیان در جده؛ رژیم صهیونیستی را تحریم کنید

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی ورزش در استان سیستان و بلوچستان، پس از شروع عملیات طوفان الاقصی در صبح شنبه ۱۵ مهر توسط حماس و پیوستن سایر گروه‌های مقاومت به آن و تلفات زیادی که به صهیونیست‌ها وارد شد، رژیم صهیونیستی در واکنش به این عملیات اقدام به حمله به غزه و تشدید محاصره این منطقه کرد. از آن زمان حملات و جنایات صهیونیست‌‌ها ادامه یافت و تعداد زیادی شهید و مجروح شدند. از سوی دیگر این رژیم اقدام به اسارت تعدادی از شهروندان فلسطینی کرد در همین خصوص رئیس هیأت امور اسرا و آزادگان فلسطین، امروز اعلام کرد که از آغاز طوفان الاقصی تاکنون، شمار اسرای فلسطینی از ۵۳۰۰ نفربه بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده و تل‌آویو تلاش دارد بهای شکست خود را از اسرای فلسطینی پس بگیرد. براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه، طی ۱۲ روز گذشته تاکنون ۳۴۷۸ نفر در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و بیش از ۱۲ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. 

  از دومین روز آغاز جنایات صهیونیست‌ها در غزه،‌ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق موضوع برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی را برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه مطرح و بعد از آن هم در گفت‌وگو با سایر همتایان در کشورهای اسلامی بر برگزاری این نشست تأکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در این خصوص با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تلفنی گفت‌وگو و پیشنهاد داد که ایران میزبان این نشست باشد. بعد از آن هم دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده پیشنهاد میزبانی ایران برای برگزاری این نشست را به اطلاع سازمان مذکور رساند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این مدت رایزنی‌هایی را به صورت تلفنی با برخی همتایان و مقاماتی از جمله مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل سازمان ملل، رئیس صلیب سرخ جهانی و … صورت داد تا جلوی این جنایات در غزه گرفته شود. او همچنین بر رفع محاصره غزه تأکید و آمادگی ایران را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه‌،‌ آب و غذا به غزه به اطلاع «سامح الشکری» وزیر خارجه مصر رساند. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در این باره نامه‌ای هم به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نوشت  این دیپلمات عالیرتبه ایرانی همچنین در این راستا در هفته‌ای که گذشت سفری به چهار کشور منطقه (عراق، لبنان، سوریه و قطر) انجام داد و ضمن رایزنی با مقامات این کشورها درباره اوضاع فلسطین با رهبران مقاومت در بیروت و دوحه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. (اینجا بخوانید)

 

  علاوه بر این در این مدت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با سران برخی کشورها از جمله امیر قطر، سلطان عمان، ولی‌عهد عربستان سعودی، روسای جمهور روسیه، سوریه، ترکیه، فرانسه، برزیل و نخست‌وزیر عراق، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی و رئیس دفتر سیاسی حماس اقدامات مجرمانه، دیوانه‌وار و غیرقانونی صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه را باعث تشدید و توسعه دامنه درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه خواند. همزمان با حضور امیرعبداللهیان در دوحه اعلام شد که روز چهارشنبه ۲۶ مهر ماه جده میزبان نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تحولات در فلسطین است و امیرعبداللهیان در مسیر بازگشت از دوحه به تهران در هواپیما و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس اعلام کرد که به جده می‌رود تا در این نشست شرکت کند. در نهایت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه در رأس هیأتی شامل «مهدی شوشتری» دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی و «شبیب جویجری» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس راهی جده شد. پس از آن اخباری منتشر شد از حملات صهیونیست‌ها به بیمارستان «المعمدانی» در غزه که باعث خشم جهان اسلام شد و ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز این اقدام وحشیانه را قویا محکوم و آن را نسل کشی و جنایت جنگی وحشیانه خواند.

  امیرعبداللهیان در بدو ورود به جده به این اقدام وحشیانه صهیونیست‌ها واکنش نشان داد و گفت: زمان برای اتحاد جهانی بشریت علیه این رژیم جعلی منفورتر از داعش و ماشین کشتارش فرارسیده است.  وی تصریح کرد: این جنایت برای مسلمانان جهان و وجدان‌های آگاه در جهان غیر قابل تحمل است.